عمومي

 
 
راهنماي جامع آشنايي با آلات موسيقي (اسامي ،سنتي و غربي)
| نظرات (0)

تار

تار

تار از سازهاي زهي و ايراني است كه با زخمه نواخته مي‌شود. تار در ايران و برخي مناطق ديگر خاورميانه مانند تاجيكستان، جمهوري آذربايجان و ارمنستان و گرجستان و ديگر نواحي نزديك قفقاز براي نواختن موسيقي كلاسيك اين كشورها و بخش‌ها رايج است. واژه تار خودش در فارسي به معني رشته است.

 

تنبور

تنبور

تنبور سازي است كه دسته‌اي بلند و كاسه‌اي گلابي شكل دارد و معمولاً از چوب توت ساخته مي‌شود. كاسه آن به دو صورت يك تكه (كاسه‌اي) كه از قديم مرسوم بوده و چند تكه‌اي (تركه‌اي يا چمني) است كه به تقليد از كاسه سه تار در دهه‌هاي اخير ساخته شده‌است

 

ديوان

ديوان

ديوان از جمله سازهاي مضرابي است. اين ساز يك ساز كُردي است. و يكي از سازهاي خانواده تنبور به حساب مي‌آيد، كه غير از كردستان تركيه در مناطق مختلف كردستان عراق و كردستان ايران و كردستان سوريه استفاده مي‌شود و انواع خاصي از آن در مناطق مختلف كردستان تركيه وجود دارد. ديوان سايز بزرگتر تنبور است.

سه تار

سه‌تار

سه‌تار از سازهاي زهي و مضرابي موسيقي ايراني است كه با ناخن انگشت اشارهٔ دست راست نواخته مي‌شود. اين ساز، داراي ۴ سيم از جنس فولاد و برنج است كه به موازات دسته، از كاسه تا پنجه كشيده شده‌اند. سه‌تار داراي ۲۵ پردهٔ قابل حركت از جنس روده‌ي حيوانات يا ابريشم است. صداي آن ظريف و تو دماغي و تا حدودي غمگين است و گستره صوتي آن از هنگامِ بمِ دو زير خط حامل تا لا بمل بالاي خط حامل و در نتيجه نزديك به ۳ اكتاو است.

 

سنتور

سنتور

سنتور ساز زهي كوبه‌اي موسيقي ايراني است. فرهنگ دهخدا سنتور را اينگونه بازشناخته‌است: «از سازهاي ايراني به شكل ذوزنقه كه داراي سيم‌هاي بسياري است و با دو زخمه چوبي نواخته مي‌شود. رايج‌ترين نوع سنتور (۹ خركي) داراي ۷۲ سيم است كه به دسته‌هاي ۴ تايي و در ۱۸ دسته تقسيم مي‌شود.

 

كمانچه
كمانچه

كَمانچه يكي از سازهاي ايراني و موسيقي خاور زمين است. اين ساز علاوه بر شكم، دسته و سر، در انتهاي پاييني ساز، پايه‌اي دارد كه روي زمين يا زانوي نوازنده قرار مي‌گيرد.

 

گيتار

گيتار نوعي ساز زهي است كه با پيك يا انگشت نواخته مي‌شود و از اين جهت كه سيم‌هاي آن در اثر ارتعاش توليد صدا مي‌كنند، به سازهاي گروه كوردوفون (به انگليسي: Cordophones) يا زه‌صدا تعلق دارد. اين ساز علاوه بر داشتن قدمت تاريخي قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تكنيك‌هاي نوازندگي) توانسته‌است هم‌گام با تحولات موسيقي غرب پيشرفت چشمگيري داشته باشد؛ كه در نتيجه گونه‌هاي متفاوتي از آن بوجود آمده و هم اكنون جايگاه ويژه‌اي در موسيقي جهان دارد.

ويولن

ويولون

ويولن ساز زهي و آرشه‌اي است. اين ساز كوچك‌ترين عضو سازهاي زهي-آرشه‌اي است. براي نواختن معمولاً روي شانه چپ قرار مي‌گيرد و با آرشه كه در دست راست نوازنده است نواخته مي‌شود.كوك سيم‌هاي ويولن از زير به بم به ترتيب: مي (سيم اول)، لا (سيم دوم)، ر (سيم سوم)، سل (سيم چهارم).

دوتار
رباب
سلانه
سي‌تار
چگور
چونگير
تار باس
تار آذربايجاني (۹ سيم)
چنگ
دولسيمر
باغلاما
بالالايكا
بانجو
شهتور
شورانگيز
صراحي
قيچك (غژك يا غيچك)
كرشمه
كنترباس
قانون
قاويز (زنبورك تركمني)
قوپوز
قيجاق (كمانچهٔ تركمني)
لوت
مراژ

ويولون آلتو
ويولا
ويولا د آمور
ويولا داگامبا
ويولاي باس
ويولن‌سل
ماندولين
هارپ
يوكه‌ليلي

 

سازهاي بادي

فلوت

فلوت

فلوت از سازهاي بادي چوبي (بي‌زبانه يا بي‌قميش) است كه برخلاف ديگر سازهاي اين دسته، صداي آن نه از لرزش قميش، بلكه از نوسان هواي دميده‌شده بر لبهٔ دهني (يا تيغهٔ هواييِ) ساز توليد مي‌شود.فلوت جزو سازهاي بادي چوبي بدون زبانه است.

 

كلارينت
كلارينت

كلارينت يكي از سازهاي بادي قميشي است كه انواع حرفه‌اي‌اش معمولاً از چوب سياه آفريقايي ساخته مي‌شود.كلارينت انواع زيادي دارد كه روي‌هم آنها را «خانواده كلارينت» مي‌خوانند. معمولاً منظور از كلارينت نوع سوپرانوي آن است.
كورنت

ني
ني

ني يا ني هفت بند از سازهاي بادي ايراني است
تصوير يك زن در حال نواختن ني اثر جبار بيگ. بر ديواره كاخ هشت‌بهشت، اصفهان.

ني هفت‌بند از گياه ني ساخته مي‌شود. براي ساخت اين گونه ني آن را طوري برش مي دهندكه از سر تا ته آن شامل هفت بند شود و اخيراً بصورت مصنوعي (ني اصلاح شدهٔ مصنوعي) نيز ساخته شده است. ني هفت‌بند يا به اصطلاح ني متشكل از ۵ سوراخ در جلو و يك سوراخ در پشت آن است كه توسط انگشتان دوم و چهارم از يك دست و انگشتان اول تا چهارم از دست ديگر پوشيده مي‌شوند.

ابوا
باسون
بالابان
پيكولو
تاريا
ترومبون
ترومپت
توبا
توباي بايرويت
تويتوك (ني تركمني)
دودوك
دوزله (دوني)
زامپونيا
ساكسوفون
سازدهني
سرنا
سوسافون
شمشال
شهناي
شيپور
فاگوت
فلوت ريكوردر
فلوگل هورن
قره ني
قشمه
كر آنگله
كر (ساز)
كرناي
ني انبان
هورن
يدي بوغون (ني تركمني)
لَله وا
ملوديكا

 

سازهاي كوبه‌اي
دف
دف

دَفّ، يكي از سازهاي كوبه‌اي در موسيقي ايراني است كه شامل حلقه‌اي چوبي است كه پوست نازكي بر آن كشيده‌اند و با ضربه‌هاي انگشت مي‌نوازند.اين ساز از سازهاي ضربي ايراني شبيه به دايره ولي بزرگ‌تر از آن و با صداي بم‌تر است. چنان‌كه از كتاب‌هاي موسيقي و نوشته‌ها و اشعار بر مي‌آيد، در دوره اسلامي ايران، اين ساز براي پشتيباني از ساز و حفظ وزن به كار مي‌رفته و ركن اصلي مجالس عيش و طرب و محافل اهل ذوق و عرفان بوده كه قوالان هم با خواندن سرود و ترانه آن را به كار مي‌بردند. در كتاب‌هاي لغت در معني دف يا دايره مي‌نويسند: آن چنبري است از چوب كه بر روي آن پوست كشند و بر چنبر آن حلقه‌ها آويزند. در قديم براي آنكه طنين بهتري داشته باشد روي دف پوست آهو مي‌كشيدند.

 

تنبك

تنبك (ضرب)

تنبك(تمبك، دمبك، دندونك و ضَرب) يكي از سازهاي كوبه‌اي ايراني است. اين ساز پوستي، از نظر سازشناسي جزء طبل‌هاي جام‌شكل محسوب مي‌شود كه از اين خانواده مي‌توان به سازهاي مشابه مانند داربوكا در كشورهاي عربي و تركيه و همچنين زيربغلي در افغانستان اشاره كرد.
تيمبال (تيمپاني)
طبل
دامارو
دمام
مثلث
ماراكاس
سنج
زنبورك

تومبا

طبلا
دهل
تمپو
كاخون

دايره(در زبان تركي به آن گاوال هم مي گويند)

سازهاي صفحه‌كليددار
پيانو
پيانو

پيانو يكي از سازهاي صفحه‌كليددار و مشهورترين آن‌ها است. صداي پيانو در اثر برخورد چكش‌هايي با سيم‌هاي فلزي آن در داخل جعبه چوبي توليد مي‌شود. اين چكش‌ها در اثر فشرده شدن كليدها (كلاويه‌ها) به حركت در مي‌آيند. سيم‌هاي پيانو به صفحه‌اي موسوم به «صفحهٔ صدا» متصل شده‌اند كه نقش تقويت‌كنندهٔ صداي آن‌ها را دارد.

ارگ

ارگ

ارگ بادي و ارگ برقي (الكترونيك). ارگ بادي از يك رديف لوله با اندازه‌هاي مختلف تشكيل شده‌است كه صدا از نوسان هوا در اين لوله‌هاي صوتي توليد مي‌شود. در ارگ برقي مدارهاي الكترونيك نوسان مي‌سازند و بلندگويي صدا را بگوش مي‌رساند.

آكوردئون

آكوردئون

آكوردئون يك ساز بادي شستي‌دار با سطح مورب متحرك در دو طرف و بدنه فانوسي است.اين ساز را نوازنده بين دو دست خود مي‌گيرد كه در ميانهٔ آن، مجاري هوايي قرار دارند كه با باز و بسته شدنشان توسط نوازنده صدا توليد مي‌شود. در يك سمت صفحه‌كليد كوچكي تعبيه شده‌است كه كليدهاي آن وظيفه كنترل ورود هوا به مجاري را دارند و در سمت ديگر جعبه بيس قرار دارد كه معمولاً آن نيز دكمه‌هاي مخصوص خود را دارد.

هارمونيون
گارمون
ويرجينال

كلاوسن
كلاويكورد
چمبالو
هارپسيكورد
چلستا

 

سازهاي الكترونيكي
ارگ برقي
ترمين
سينتي سايزر
كيبورد
گيتار الكتريك
گيتار بيس
سه تار الكتريك

منبع : http://saziha.ir 



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۴ خرداد ۱۳۹۸
زمان : ۰۱:۲۴:۲۷
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی