عمومي

 
 
در مورد گيتار بيشتر بدانيد؟
| نظرات (0)

تاريخچه گيتار ؟ گيتار چيست و انواع مختلف آن كدامند ؟ گيتار براي كدام كشور است ؟ عكس هاي گيتار . روش نواختن گيتار كلمات كليدي اين مقاله مي باشد پس با ما همراه باشيد تا تاريخچه اي از گيتار را بدانيد .
سير تاريخي , اجزاي گيتار, انواع گيتار ,گيتار با بدنه چوبي توخالي, انواع گيتارهاي آكوستيك ,انواع گيتارهاي كلاسيك,
انواع گيتارهاي الكتروآكوستيك, گيتار با بدنه چوبي نيمه خالي , گيتار با بدنه چوبي توپر , گيتار با بدنه فلزي نيز موارد ديگري هستند كه به آنها خواهيم پرداخت.

تاريخچه گيتار سير تاريخي , اجزاي گيتار, انواع گيتار ,گيتار با بدنه چوبي توخالي, انواع گيتارهاي آكوستيك ,انواع گيتارهاي كلاسيك, انواع گيتارهاي الكتروآكوستيك, گيتار با بدنه چوبي نيمه خالي , گيتار با بدنه چوبي توپر ,

گيتار چيست؟
گيتار نوعي ساز زهي است كه با پيك يا انگشت نواخته مي‌شود و از اين جهت كه سيم‌هاي آن در اثر ارتعاش توليد صدا مي‌كنند، به سازهاي گروه كوردوفون (به انگليسي: Cordophones) يا زه‌صدا تعلق دارد. اين ساز علاوه بر داشتن قدمت تاريخي قابل توجه (چه از لحاظ ساختار آن و چه از لحاظ تكنيك‌هاي نوازندگي) توانسته‌است هم‌گام با تحولات موسيقي غرب پيشرفت چشمگيري داشته باشد؛ كه در نتيجه گونه‌هاي متفاوتي از آن بوجود آمده و هم اكنون جايگاه ويژه‌اي در موسيقي جهان دارد.

سير تاريخي گيتار چيست ؟

واژه guitar در زبان انگليسي، gitarre در آلماني و guietare در فرانسوي همگي مشتق شده از واژه guitiarra در زبان اسپانيايي هستند كه آن خود از واژه قيثاره در زبان عربي اندلسي مشتق شده است. اين واژه نيز خود مشتق شده از واژه لاتين cithara است كه نسبت آن به واژه κιθάρα kithara در يوناني باستان مي‌رسد. اين واژه يوناني به صورت مستقيم يا غيرمستقيم از واژه پارسي كهن سيه‌تار (سه‌تار) آمده است.

روايت‌هاي متفاوتي درمورد تاريخچه گيتار وجود دارد؛ عده‌اي بر اين عقيده‌اند كه گيتار از مصر سرچشمه گرفته است و عده‌اي نيز بر اين نظرند كه آن از سيتاراي يوناني-آشوري (Greek Assyrian Cithara) كه به وسيله رومي‌ها به اسپانيا آورده شده گرفته شده است. گيتار نتيجه تحول لوت در اروپا است. لوت نيز خود تحول يافته عود (به عربي العود = چوب) و بربط است. گفته مي‌شود زرياب نامي عود را به اندلس آورد و از آن پس اين ساز در اسپانيا و ديگر مناطق آسيا رايج شد.

در زمان حكومت اسلام در اسپانيا، اين ساز توسط زرياب دارابگردي و چند تن از شاگردانش به اندلس برده شد. در آن زمان به گيتار، كيتارا يا قيتارا مي‌گفتند و نام كنوني آن برگرفته از همين نام است. در واقع وجود پسوند تار در نام گيتار مي‌تواند مويد اين باشد كه گيتار سازي ايراني است.

تاريخچه گيتار سير تاريخي , اجزاي گيتار, انواع گيتار ,گيتار با بدنه چوبي توخالي, انواع گيتارهاي آكوستيك ,انواع گيتارهاي كلاسيك, انواع گيتارهاي الكتروآكوستيك, گيتار با بدنه چوبي نيمه خالي , گيتار با بدنه چوبي توپر ,

زرياب در ابتدا در اسپانيا شروع به آموزش گيتار كرد و مدرسه موسيقي خود را در زمان عباسيان در آندلس بنا كرد.

جد بزرگ تمام سازهايي كه ما به عنوان كوردوفون از آنها ياد كرديم يك كمان موسيقي است كه تنها يك سيم ساده به دو سر آن متصل بوده است كه با كشيدن و رها كردن سيم صدايي در كمان ايجاد مي‌شده و اين صدا به وسيله يك تقويت كننده صوت كه به آن متصل بوده تقويت مي‌شده است. ازآنجاكه اين سيم تنها يك صداي ساده ايجاد مي‌كرده براي داشتن چندين صدا ابتدا يك سيم ديگر و سپس چندين سيم به اندازه‌هاي كوتاه‌تر به كمان بسته شده و از اين طريق چندين صدا توليد گرديده است. ازدياد اين سيم‌ها و افزوده شدن يك جعبه تشديد صوت منجر به اختراع چنگ كماني (Harp Arquee) گرديد. سپس سازي متشكل از مجموعه‌اي از سيم‌ها به نام لير ظهور كرد كه در آن سيم‌هايي به طول مساوي كار گذاشته شده بود. يوناني‌ها دو نوع لير داشتند، يكي به نام ليرا و ديگري به نام كيتارا؛ كيتارا به وسيله رومي‌ها تغييرشكل يافت؛ نام گيتار نيز از همين كلمه گرفته شده است. بعدها رومي‌ها براي نخستين بار سازهايي چون سيتارا، پاندورا Pandora و فيديكولا Fidicula را نواختند و از اين راه آلات كوردوفن در تمام اروپا رواج يافت؛ درواقع نخستين گيتارهاي واقعي در آغاز دوره رنسانس به ظهور رسيد؛ اين گيتارها به دليل داشتن بدنه‌اي باريك و شكلي مدور متمايز بودند. به تدريج در قرن‌هاي چهارده و پانزده پسوندهاي موريسكا و لاتينا حذف شد و در سراسر اروپا آلات موسيقي خانواده گيتار با اسم‌هايي از قبيل: گيتارا، گيترنه، گيترن (Giteren)(سازي سيمي مفتولي و منسوخ شده شبيه به گيتار كه به زبان فرانسوي گيترنه و به زبان اسپانيايي گيتارا گفته مي‌شد) و شيتارا معين شدند. در همان زمان گروه زيادي از سازهاي خانواده كوردوفن، با اسم‌هايي از قبيل: ويهوئلا (Vihuela) در اسپانيا و ويولا (Viola) در ايتاليا خوانده مي‌شدند، كه بعضي از اين سازها با آرشه (de arco)، بعضي با مضراب (de penola) و بعضي ديگر هم با انگشت (de mano) نواخته مي‌شدند. بعدها از ويهوئلاي انگشتي (Vihuela de mano) نوعي گيتار به وجود مي‌آيد. درطي قرن‌هاي چهارده و پانزده در شكل گيتار و ويهوئلاي انگشتي تغييرات قابل توجه‌اي به وجود مي‌آيد، به تدريج در پهلوهاي آنها فرورفتگي ايجاد مي‌شود و در قرن شانزده هر دو ساز آشكارا شبيه گيتار مي‌شوند. در قرن شانزده اين دو ساز در اسپانيا بسيار رايج بودند و نوازندگي با انگشت به حدي عموميت پيدا كرد كه پسوند انگشت (de mano) در اين كشور به كلي از اسم اين سازها حذف شد. از آن پس گيتار بدنه‌اي بزرگ‌تر .

اجزاي گيتار چيست ؟
Acoustic guitar-fa.svgElectric guitar parts.jpg

همان‌طور كه در عكس ملاحظه مي‌كنيد، گونه‌هاي مختلف گيتار ممكن است شامل اجزاي متفاوتي باشند، يا شكل اجزاء يا جنس آن‌ها با هم فرق داشته باشند. اما نهايتاً اجزاي موجود در همهٔ انواع گيتارها همين‌ها هستند.

سردسته
خرك
هد (براي كوك كردن ساز)
فرت (Fret)
Truss Rod (پيچي كه براي تنظيم انحناي دسته به كار مي‌رود)
Inlays (تزييناتي كه نقش راهنما را دارند و معمولاً پشت فرت‌هاي ۳ ۵ ۷ ۹ ۱۲ ۱۵ ۱۷ ۱۹ ۲۱ ۲۴ قرار مي‌گيرند)
دسته
پاشنه (اتصال بدنه با دسته)
بدنه
پيكاپ‌ها (pickups)
قسمت‌هاي مربوط به مدار الكتريكي (تنظيمات ولوم و تن صدا)
خرك پاييني (Bridge)
صفحه پيك گارد (گاهي براي مخفي كردن مدارها و گاهي صرفاً براي جلوگيري از خش‌دار شدن رنگ بدنه در اثر برخورد پيك به مرور زمان)
صفحهٔ پشتي
صفحهٔ جلويي
قسمت‌هاي جانبي
دريچه خروج صدا (معمولاً داراي تزييناتي به نام rosset)
سيم‌ها
saddle (تنظيم‌كننده ارتفاع هر سيم)
فرت بورد (چوبي كه فرت‌ها روي آن كوبيده شده‌اند)

انواع گيتار كدامند؟
گيتارها را به شيوه‌هاي مختلفي مي‌توان دسته‌بندي كرد. در اين بين اگر بخواهيم از لحاظ صوتي آن‌ها را دسته‌بندي كنيم، كه مسلماً براي يك ابزار موسيقي مناسب‌ترين روش خواهد بود. از آن جايي كه نحوه توليد صداي آكوستيك در گيتار ارتباط تنگاتنگي با نوع بدنه آن دارد، ناچار به استفاده از دسته‌بندي بدنه خواهيم بود:

تاريخچه گيتار سير تاريخي , اجزاي گيتار, انواع گيتار ,گيتار با بدنه چوبي توخالي, انواع گيتارهاي آكوستيك ,انواع گيتارهاي كلاسيك, انواع گيتارهاي الكتروآكوستيك, گيتار با بدنه چوبي نيمه خالي , گيتار با بدنه چوبي توپر ,

گيتار با بدنه چوبي توخالي

انواع گيتارهاي آكوستيك

گيتار آكوستيك گيتاري است كه وسيله‌اي جز بدنه آن صداي سيم‌ها را تقويت نمي‌كند، صداي سيم‌ها تنها در بدنهٔ چوبي توخالي آن تقويت مي‌شود و به گوش مي‌رسد. اين نوع از گيتار معمولاً شش سيم فلزي دارند كه ضخامت آن‌ها از زيرترين سيم تا بم‌ترين سيم به طور معمول بين ۱۳ تا ۵۶ هزارم اينچ مي‌باشد. بدنه از اتصال صفحه چوبي پشتي، صفحه چوبي جلويي، و دو قسمت چوبي انحنادار كناري ساخته مي‌شود، كه صفحهٔ بالايي معمولاً داراي سوراخ يا سوراخ‌هاي بزرگي است كه به واسطه شكل و محل قرار گرفتنشان مي‌توانند ويژگي‌هاي آكوستيكي خاصي به ساز بدهند.

گونهٔ اسپانيايي گيتار آكوستيك با عنوان گيتار فلامنكو شناخته مي‌شود؛ كه نامش را از سبك زيباي فلامنكو به ارث برده‌است. گيتار زماني وارد موسيقي فلامنكو شد كه اسپانيايي‌ها فلامنكو را با سازهاي ديگري مي‌نواختند. پس از آن گيتار به شدت بر اين موسيقي تأثير گذاشت و هم اكنون كاملاً به آن وابسته‌است.
انواع گيتارهاي كلاسيك
اكولايزر يك گيتار الكتروآكوستيك

تاريخچه گيتار سير تاريخي , اجزاي گيتار, انواع گيتار ,گيتار با بدنه چوبي توخالي, انواع گيتارهاي آكوستيك ,انواع گيتارهاي كلاسيك, انواع گيتارهاي الكتروآكوستيك, گيتار با بدنه چوبي نيمه خالي , گيتار با بدنه چوبي توپر ,

اصولاً بايد گفت گيتار كلاسيك نوعي گيتار آكوستيك است. چون صداي آن بدون واسطه شنيده مي‌شود. اما اين نوع گيتار كمي با گيتارهايي كه با عنوان گيتار آكوستيك شناخته مي‌شوند تفاوت دارد. بدنه آن كمي كوچكتر بوده و در آن به جاي سيم‌هاي فلزي از سه سيم نايلوني و سه سيم فلز تنيده شده به دور ابريشم استفاده مي‌شود، كه به آن صداي نرم و آرامي مي‌دهد. اين ساز نسبت به سازهاي ديگر اركستر و نيز گيتار آكوستيك صداي كمتري دارد و تنها يك سبك مشخص از موسيقي را ارائه مي‌دهد.

گيتار كلاسيك خود از گيتار فلامنكو كه اسپانيايي‌ها آن را به كار مي‌برده‌اند مشتق گشته‌است. بين گيتار كلاسيك و گيتار فلامنكو تفاوت نا چيزي وجود دارد، معمولاً گيتار كلاسيك از چوبهايي كه رنگ قهوه‌اي تيره دارتد ساخته مي‌شود و گيتارهاي با چوبهاي زرد و روشن‌تر از آن گيتارهاي فلامنكو هستند. اسپانيايي‌ها از ساز گيتار براي نواختن موسيقي خودشان يعني فلامنكو استفاده مي‌كرده‌اند كه بعدها با شروع دوران كلاسيك در موسيقي اروپا عده‌اي از اين ساز براي نواختن قطعات موسيقي كلاسيك استفاده كردند.

تاريخچه گيتار سير تاريخي , اجزاي گيتار, انواع گيتار ,گيتار با بدنه چوبي توخالي, انواع گيتارهاي آكوستيك ,انواع گيتارهاي كلاسيك, انواع گيتارهاي الكتروآكوستيك, گيتار با بدنه چوبي نيمه خالي , گيتار با بدنه چوبي توپر ,

انواع گيتارهاي الكتروآكوستيك

از لحاظ شكل نمي‌توان تفاوت چنداني بين يك گيتار الكتروآكوستيك با يك گيتار آكوستيك پيدا كرد. اما از لحاظ صوتي گيتار الكتروآكوستيك روند الكتريكي را پيش مي‌گيرد، بدين صورت كه صدا توسط پيكاپ به شكل سيگنال الكتريكي درآمده، كه بعد از طي كردن مسيرها و برخي ادوات الكتريكي، به وسيله آمپلي فاير تقويت مي‌شود و سرانجام از طريق اسپيكرهاي آمپلي فاير به گوش مي‌رسد.

اگر تنظيمات خيلي خاصي براي آمپلي فاير (و افكت يا افكت‌ها) نداشته باشيم، صداي اين نوع گيتار با گيتار آكوستيك تفاوتي نخواهد داشت، با اين تفاوت كه حالا صدا تا حدود زيادي تحت كنترل مي‌باشد. نوازنده بدون آنكه مجبور به تعويض ساز براي پيدا كردن صداي مورد نظرش باشد مي‌تواند از طريق تنظيم اكولايزري كه روي گيتار قرار دارد حالت صدا را تغيير دهد و با صدايي كه مورد نظرش است نوازندگي كند.

تاريخچه گيتار

گيتار با بدنه چوبي نيمه خالي

انواع گيتارهاي جاز و بلوز

گيتار با بدنه چوبي توپر

انواع گيتارهاي الكتريك

گيتار با بدنه فلزي

انواع رزوناتور

گيتارها را از جنبه‌هاي ديگري هم مي‌توان دسته‌بندي كرد:

از نظر طول گام دسته (Scale Size):
تنور (با گام دسته در حدود ۲۱ تا ۲۳ اينچ)
معمولي (با گام دسته در حدود ۲۴ تا ۲۵٫۵ اينچ)
باريتون (با گام دسته در حدود ۲۶ تا ۲۸ اينچ)
بيس (با گام دسته در حدود ۳۰ تا ۳۶ اينچ)
از نظر تعداد و جنس سيم‌ها:
چهار و پنج سيم (معمول در انواع گيتاربيس)
شش سيم (معمول در انواع گيتار و گاهي در گيتاربيس)
از جنس فلز (معمول در انواع گيتار آكوستيك)
از جنس نايلون (معمول در انواع گيتار كلاسيك)
هفت و هشت سيم (گاهي در انواع گيتار الكتريك)
دوازده سيم به صورت شش سيم دوبله (گاهي در انواع گيتار الكتريك)
از نظر شيوه صدابرداري
آكوستيك (بدون واسطه توسط ميكروفون)
الكتريك (با استفاده از پيكاپ)

منبع:teeteel.ir



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
زمان : ۱۱:۰۷:۴۳
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی