عمومي

 
 
ساز ني
| نظرات (0)

ني ، از ساز هاي بادي كهن و از جنس گياه ني است كه طول آن از شش گره و هفت بند تشكيل شده و به همين دليل آن را (ني هفت بند ) مي گويند.


هنگام نواختن ، هوا از دهانه ي ني وارد مي شود و با انگشت گزاري بر سوراخ ها و با تغيير فشار هوا ، صدا هاي مختلف به وجود مي آيند.

نوازنده ي ، ني را عمودي در دست مي گيرند و دهانه ي آن را بين دو دندان جلو ويا بين لب ها قرار مي دهند و در آن مي دمند.

هنگام ساخت ني ، روي گره ها را با نوار مي پوشانند و بر سر دهانه و انتهاي ني لوله ي استوانه اي كوتاهي به طول تقريبي ۷ سانتي متر و هم قطر ضخامت ني ، از فلز برنج قرار مي دهند.

طول ني حدود ۳۰ تا ۶۵ سانتي متر است و قطر آن حدود ۵/۱ تا ۳ سانتي متر است و تعداد ۵ سوراخ در طرف جلو و ۱ سوراخ در قسمت عقب ني ايجاد مي كند . هرچه لوله ساز باريك تر و كوتاه تر باشد صداي آن زير تر است و بر عكس.

ني در اندازه هاي مختلف تهييه مي شود و ساز تك نوازي است و نمي توان آن را كوك كرد.

بدنه ي اصلي اين ساز چون در طبيعت رشد مي كند ، دو ني كاملا از هر جهت همسان ، كمتر به دست مي آيد و به همين دليل ، با انتخاب طول و قطر آن از هر پرده اي مي توان ني داشت .

به علت ساختار طبيعي بدنه ي ني و عدم امكان كوك كردن آن وجود ندارد .

به جز ني در كوك ( دو ) بقيه ني ها از ساز هاي انتقالي هستند .

مثلا ني در كوك سي بمل وقتي (دو ) ميزند ( سي بمل ) صدا مي دهد ، پس بايد براي آن يك پرده بالا ، يعني ( ر ) نوشت تا دو صدا بدهد .

وسعت صدايي :

وسعت معمول صداي ني حدود دو اكتاو و نيم است.

منبع:piccolo-ac.com



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
زمان : ۱۱:۲۵:۱۲
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی