عمومي

 
 
نخستين ساز زهي جهان
| نظرات (0)


نخستين ساز زهي جهان در سراي سعدالسلطنه قزوين رونمايي شده است؛ قرار است سرود پنج‌هزار ساله‌ آفرينش توسط آن اجرا و نمونه‌اش به دبيركل سازمان ملل متحد اهدا شود.

اين ساز مدل يكدوم چنگ ايراني بوده كه براساس اسناد تاريخي مربوط به هزاره‌ چهارم پيش از ميلاد است كه ساير سازهاي سيمي جهان از آن نشات گرفته‌اند كه پيشرفته‌ترين آن پيانو است. با توجه به اين اسناد اين ساز قديمي‌ترين ساز زهي جهان است كه از شش هزار سال پيش در ايران مورد استفاده قرار گرفته، اما هنوز به‌درستي مشخص نيست كه اين ساز مربوط به كدامين طايفه است‌. براساس همين اسناد ثابت شده است كه اولين موسيقي اركستر دنيا در ايران تشكيل و برگزار شده است.

اين ساز با طرح گرافيك قو، با دارا بودن پيشرفته‌ترين مكانيزم ساختار جعبه‌هاي تشديد، قابليت اجراي ۲۱ فاصله موسيقايي را داراست و توانايي اجراي تمام ملودي‌هاي جهان و باستاني را دارد. مدل بازسازي شده نيز از همان چوب گردويي است كه در مدل‌هاي باستاني آن نيز به كار مي‌رفته است و تاكنون برخي از نت‌هاي آن در لوح‌هاي ميخي ديده شده است.

اين ساز در يك تحقيقات هشت ساله توسط گروه پنج نفره در بررسي اولين سازهاي ايران شناخته شده است و به‌عنوان اولين هديه فرهنگي ايران به گفت‌وگوي تمدن‌ها به سازمان ملل متحد داده خواهد شد.

اين ساز بخشي از هويت ايراني است اين گروه در حال بررسي تاريخ موسيقي ما‌قبل مكتوب جهان و مجموعه سازهاي تاريخي است. اين چنگ در سال ۲۰۰۹ ميلادي در تخت‌جمشيد در اولين المپياد طراحي شهري به مدير كلي مهندس رضاپور وزيري پرده‌برداري و پس از آن سرود آفرينش پنج‌هزار ساله ايراني به وسيله اين چنگ اجرا خواهد شد.

تمام تحقيقات انجام شده در رابطه با اين ساز در زمينه تاريخچه و سير تحول اين ساز در تمام فرهنگ‌هاي مختلف تا رسيدن آن به پيانو به شكل كتابي با حمايت سازمان ملل متحد منتشر خواهد شد.

 منبع : donya-e-eqtesad.com



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸
زمان : ۱۰:۳۸:۲۲
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی