عمومي

 
 
آشنايي با ساز ترومپت
| نظرات (0)

trumpet1 آشنايي با ساز ترومپتترومپت يكي از سازهاي ايراني است كه قدمتي چندين و چند ساله دارد. از ساز ترومپت در انواع موسيقي ايران شامل كلاسيك و پاپ و … استفاده مي شود. اگر مي خواهيد با ساز ترومپت بيشتر آشنا شويد اين بخش آسموني را حتما مطالعه كنيد چرا كه اطلاعات كاملي در مورد ساز ترومپت براي شما عزيزان آماده كرده ايم كه در ادامه مي خوانيد.

ترومپت از سازهاي بادي برنجي است و كه در محدوده سوپرانو زيرترين صدا را در بين سازهاي بادي برنجي مي‌تواند توليد كند. ترومپت از نظر ظاهر بسيار شبيه به كورنت است. فرق آن با كورنت در لوله آن است كه در بيشتر طول خود قطري يكسان دارد. ترومپت در انواع موسيقي‌هاي امروزي مانند موسيقي كلاسيك، موسيقي جاز، موسيقي پاپ بكار مي‌رود.

لوله ترومپت به صورت مخروطي ويژه‌است كه به دهانه‌اي ناقوسي منتهي مي‌شود لوله اين ساز تا سده ۱۵ به شكل مستقيم ساخته مي‌شده و از آن به بعد به شكل منحني ساخته مي‌شود. بر روي لوله سه دگمه مشاهده مي‌شود كه اولي باعث ازدياد طول لوله براي بدست آوردن يك پرده بم مي‌شود، فشار دگمه دوم صوت را نيم پرده و فشار دكمه سوم يك پرده و نيم پايين مي‌آورد.

trumpet3 آشنايي با ساز ترومپتگونه ابتدايي آن را از چوب خيزران و بعدها از شاخ حيوانات ساخته‌اند و در شكارگاه‌ها و هنگامه نبرد به صدا در مي‌آوردند. نوع فلزي آن را يونانيان ابتدا ساختند البته بعدها در اروپا دِنِر نخستين ترومپت فلزي را ساخت. در سده ۷ تا سده ۱۳ ميلادي در چين به صورت ترومپت بلند نواخته مي‌شد كه از انواع آن ترومپت‌هاي استخواني خاصره و صدف دريايي است. نوعي ترومپت راست در مصر باستان ويژه امور نظامي و رژه مرسوم بوده كه نمونه‌هاي مسي و نقره‌اي آن را از آرامگاه فرعون توت‌انخ‌آمون بدست آمد. از دوران صفويه ترومپت انگليسي در ايران و تركيه سازي آشنا بوده‌است.

ترومپت از دسته سازهاي بادي مسي است. در قديم آن را از شاخ حيوان مي ساختند، و اين نوع شيپور شاخي را ابتدا يهوديها به نام شوفار در معابد خود به كار مي بردند و امروز هم در كنيسه ها از آن استفاده مي كنند. ترومپت فلزي را يونانيها و روميها ساختند. باخ و هندل يك نوع شيپور را به نام كلارينو در اركستر خود وارد كردند. در اوايل قرن ۱۹ ترومپت هاي پيستوني اختراع شد كه امروزه در اركستر سنفونيك وظيفه مهمي دارد. لوله ترومپت در قسمت اعظم طول خود استوانه اي و به طور نا محسوس مخروطي است و در انتها به دهانه اي ناقوس شكل ختم مي شود.trumpet2 آشنايي با ساز ترومپتترومپت داراي سه دگمه متصل به سه دريچه است، فشار بر دگمه اول، دريچه مربوطه را باز كرده و طول لوله را در مجموع آنقدر زياد مي كند كه صداي حاصل يك پرده بم شود، دگمه دوم هرگاه به پائين فشار داده شود، صوت حاصل نيم پرده و دگمه سوم، يك پرده و نيم پرده مي آيد. ترومپت از سازهايي است كه صدائي بلند، نافذ و زيبا دارد. صداي دو ترومپت برابر است با ۲۰ تا ۳۰ ويولن در اركستر. ترومپت از اين نظر بيشتر در هم نوازي استفاده مي شود. قسمت دهاني ترومپت فنجاني شكل و كم عمق است و انتهاي ساز به ناقوسي نه چندان بزرگ ختم مي شود. ترومپت از سازهاي انتقالي است. از نوازندگان معروف ترومپت مورتايمر را مي توان نام برد.

منبع:asemooni.com



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
زمان : ۱۲:۰۳:۵۷
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی