عمومي

 
 
آشنايي با ساز ملوديكا
| نظرات (0)

ساز ملوديكا (Melodicas) يك هواصداي آزاد زبانه دار است كه داراي يك صفحه كليد مانند پيانو بوده و يك لوله‌ي پلاستيكي براي دميدن هوا دارد. اين ساز در سايز‌هاي متفاوتي براي محدوده صوتي‌هاي مختلف ساخته مي‌شود. انواع ملوديكا عبارتند از: سوپرانو و آلتو، تنور، باس و آكوردينا.
ملوديكا و انواع آن

ستاره | سرويس فرهنگ و هنر - حتما تا به حال در بين اسباب بازي‌هاي كودكان سازي شبيه ارگ كه يك لوله‌ي پلاستيك هم به آن متصل است ديده‌ايد. ولي خوب است بدانيد كه اين ساز چيزي فراتر از يك اسباب بازي است و امروزه به عنوان يك ساز اصلي آموزش داده شده و داراي تكنيك‌ها و ويژگي‌هاي مخصوص به خود است. ملوديكا صدايي دلنشين و دوست داشتني دارد كه براي همه‌ي سنين جذاب است. براي آشنايي بيشتر با اين ساز با ما همراه باشيد.

معرفي و تاريخچه‌ي ملوديكا
ساز ملوديكا با نام‌هايي، چون پيانيكا، هارمونيكاي كليدي يا ملودي هورن نيز معرفي مي‌شود. ملوديكاي مدرن با نام اصلي ملوديكا توسط كمپاني هوهنر در سال ۱۹۵۰ ميلادي ساخته شد، ولي ساز‌هاي مشابهي هم قبل از آن در ايتاليا ساخته شده بود.
اولين بار در سال ۱۹۶۰ استيو رايش از اين ساز به صورت جدي استفاده كرد و به دنبال آن توسط موسيقيدان جاز، فيل مور در آلبوم همين حالا كه توسط آتلانتيك ركوردز منتشر شد، مورد استفاده قرار گرفت. پس از آن يك نوازنده‌ي برزيلي به نام هرمتو پاسكول تكنيكي ارائه داد كه شامل خواندن همراه با نواختن ملوديكا مي‌شد.

ملوديكا با لوله پلاستيكي كوتاه
اين ساز از هواصدا‌هاي آزاد زبانه دار مثل ساز دهني است. سازي كوچك و قابل حمل است كه در آسيا به وفور يافت مي‌شود. ملوديكا شامل يك صفحه كليد و يك دهانه پلاستيكي است كه هوا در آن دميده مي‌شود. دهانه‌ي پلاستيكي يا به صورت يك لوله‌ي پلاستيكي محكم و كوتاه و يا يك لوله‌ي پلاستيكي بلند و منعطف است كه به ساز متصل مي‌شود (مانند بالا و تصوير پايين).
با فشردن يك كليد از صفحه كليد مسير عبور هواي متناظر با آن كليد باز مي‌شود و هوا عبور مي‌كتد و باعث به ارتعاش درآمدن زبانه و توليد صدا مي‌شود.حجم صداي اين ساز نزديك به دو الي سه اكتاو است.

ملوديكا با لوله منعطف و بلند

انواع ساز ملوديكا
ملوديكا‌ را براي محدوده صوتي‌هاي متفاوت مي‌سازند. وسعت صوتي اين ساز بستگي به تعداد شستي‌هاي آن دارد. انواع ملوديكا در وسعت صوتي‌هاي متفاوت عبارتند از:
ملوديكاي سوپرانو و آلتو
اين نوع ساز داراي صداي زير و نازك‌تري نسبت به تنور هستند. برخي از اين نوع ملوديكا‌ها براي نواختن هر دو دست طراحي شده‌اند، به گونه‌اي كه دست چپ كليد‌هاي سياه رنگ و دست راست كليد‌هاي سفيد را مي‌نوازند.
ملوديكاي تنور
اين نوع ملوديكا داراي صداي پايين است. دست راست مسئوليت نواختن كيبورد را دارد و دست چپ پشت ساز قرار مي‌گيرد. ملوديكاي تنور را مي‌توان با اضافه كردن يك لوله و قرار دادن آن روي يك سطح صاف، قابل نواختن با دو دست كرد.

ملوديكا و انواع آن

ملوديكاي باس
اين ساز نسبت به ملوديكا‌هاي تنور، آلتو و سوپرانو داراي شهرت و كاربرد كمتري است.
آكوردينا
داراي مكانيزمي مانند ملوديكاي قديمي است و از فلز ساخته مي‌شود.

نحوه‌ي نگهداري و تميز كردن ملوديكا
اين ساز هم مانند ديگر ساز‌ها نحوه‌ي نگهداري صحيح از آن باعث افزايش طول عمر آن و بهتر شدن كيفيت صداي آن مي‌شود.
حتما براي سازتان يك جعبه‌ي محكم تهيه كنيد و پس از استفاده از آن، ساز را دخل جعبه بگذاريد تا از شيطنت‌هاي كودكان و گرد و غبار در امان باشد.
مانند ديگر ساز‌ها از قرار دادن ساز در محيط‌هايي كه در آن اختلاف دماي شديد رخ مي‌دهد، خودداري كنيد.
ساز را در زير نور مستقيم آفتاب و گرما قرار ندهيد، زيرا دماي زياد باعث از بين رفتن و ذوب شدن قسمت‌هاي پلاستيكي و تيغه‌ها مي‌شود.
براي تميز كردن كلاويه‌ها از پارچه‌اي نرم با نم بسيار كم استفاده كنيد.
با استفاده از يك فرچه يا برس مويي شكاف‌هاي بين كليد‌ها را تميز كنيد تا گرد و غبار احتمالي موجود بين درز‌ها از بين بروند.
براي تميز كردن لوله‌ي پلاستيكي آن را از ساز جدا كنيد و با آب گرم و صابون بشوييد. اگر دهانه ساز شما برنجي باشد با استفاده از محلول‌هاي مخصوص برنجي كه در فروشگاه‌هاي تجهيزات موسيقي موجود هستند اقدام به تميز كردن اين قسمت كنيد. پس از خشك شدن لوله دهانه به وسيله يك لوله پاك‌كن، باقي‌مانده رطوبت و گرد و غبار را از ساز خود پاك كنيد.

ملوديكا و انواع آن

ملوديكا نوازي در ايران
سامان احتشامي پيانيست مشهور ايراني ملوديكا را به عنوان يك ساز اصلي معرفي كرد و آلبوم و كنسرتي را با آن ارائه داد.
وي همچنين درباره اولين تجربه اجراي صحنه‌اي‌اش با ملوديكا گفت: «وقتي روي صحنه با اين ساز نواختم، بسياري از مردم خوش‌شان آمد و بيشترين حجم تشويق هم در مورد قطعاتي كه با ملوديكا نواخته شدند، اتفاق افتاد.»

منبع:setare.com



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
زمان : ۱۲:۱۲:۳۶
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی