عمومي

 
 
معرفي ساز ارگ
| نظرات (0)


ارگ يك ساز كلاويه‌اي است و لغت ارگ برگرفته از كلمه‌ي يوناني όργανον ارگانون به معناي ابزار، عضو يا وسيله است. ارگ يك ساز بادي است كه بر اثر ضربه بر روي كليد‌هاي سياه و سفيد صداي آن توليد مي‌شود. اين ساز يكي از قديمي‌ترين ساز‌ها در فرهنگ موسيقي مذهبي اروپايي و كليسايي است. در قديم و در منابع قديم عربي و فارسي به اين ساز ارغنون مي‌گفتند. ارگ‌ها ساز‌هاي قابل حمل هستند و نيازي به كوك ندارند و در انواع مختلفي از لحاظ اندازه و كيفيت وجود دارند. اين روزها برخي به ارگ كيبورد هم ‌مي‌گويند.

تاريخچه و پيدايش ساز ارگ
در فرهنگ يونان و پيش از پيدايش مسيحيت، ساز و كار ساز‌هاي بادي كه تا آن زمان ساده بود بسيار متحول شد. در آن زمان دميدن زياد هوا و نگه داشتن فشار هوا يكي از دشواري‌هاي نواختن آئولوس بود، براي رفع اين مشكل در قرن شش از نگهدارنده‌ي چرمي براي دور دهان نوازنده استفاده مي‌شد. در مستندات موجود از قرن يكم قبل از ميلاد يك سفالينه‌ي اسكندريه‌اي گروهي از نوازندگان را نشان مي‌دهد كه ني‌هايي را در دست چپ نگه داشته و با بازوي چپ خود كيسه‌اي را فشار مي‌دهند كه يك ني از آن بيرون زده است و نوازنده اين ني را با دست راستش نگه مي‌دارد. اين ساز منشاء ساز كامل شده‌ي امروزي ني انبان بوده است. از طرف ديگر همين ساز توسط دانشمندان اسكندريه پيشرفت كرد و از آن ساز ارگانوم در قرن چهارم پديد آمد. ارگانوم به معناي ساز درخشان است.

از كهن‌ترين ارگ به جا مانده آثاري در آكونيكوم و نزديك به بوداپست پيدا شد؛ ارگي خانگي و بسيار كوچك با رديف سيزده تايي از ني‌هاي فلوتي كه سه رديف آن‌ها بسته و يك رديف آن‌ها باز بود. در اين مجموعه، سيزده قطعه مكانيكي به همراه كليد وجود داشت و هر رديف اين ساز براي نواختن هارمونيومي جداگانه مورد استفاده قرار مي‌گرفت. در اين ساز بزرگترين ني آن ۳۳ سانتي متر طول داشت.

ساز ارگ قديمي

انواع ساز ارگ
دو نوع اصلي ارگ وجود دارد.
۱. ساز ارگ بادي
ارگ بادي از يك رديف لوله با اندازه‌هاي مختلف تشكيل شده است و صدا از نوسان هوا در اين لوله هاي صوتي توليد مي‌شود.

۲. ساز ارگ برقي (الكترونيك)
در ارگ برقي مدار‌هاي الكترونيك نوسان مي‌سازند و صدا توسط يك بلندگو به گوش مي‌رسد.

آشنايي با ساز ارگ

ويژگي‌هاي شاخص ساز ارگ
يكي از ويژگي‌هايي كه ساز ارگ را نسبت به ديگر ساز‌ها متمايز و پركاربرد مي‌كند امكان انتخاب صدا‌هايي مانند پيانو، ارگ كليسا، فلوت، درام كيت، ساز‌هايي مانند پركاشن‌ها، ساز‌هاي بادي، شيپور يا حتي ساز‌هاي زهي و يا افكت‌هايي مانند ريبورب، اكو، تلفن‌ها، صداي حيوانات و ... است.
همچنين برخي از ارگ‌ها قابليت ضبط و نگهداري صدا و آهنگ‌ها را با استفاده از ميكروفون و يا اتصال به كامپيوتر دارند و يا امكان ذخيره‌ي ريتم‌هاي ضرب يا تمبك در ارگ‌ها نيز وجود دارد.
به طور كلي ويژگي‌هاي اين ساز عبارتند از:
اتصال به كامپيوتر، اتصال به بلندگو، اتصال به پدال پيانو، اتصال ميكروفون، قابليت تنظيم حساسيت كلاويه، كم و زياد كردن نور صفحه نمايش (مختص كيبورد‌هاي جديد)، تنظيم سرعت ريتم، ريتم سازي و ويرايش ريتم (اكثر كيبوردها)، صدا سازي (اكثر كيبوردها)، ضبط و سكوئنس آهنگ، بالا و پايين بردن گام آهنگ، جابجايي اكتاوها، دسترسي همزمان به صد‌ها ريتم و صدا، كتاب آهنگ (ذخيره‌سازي اطلاعات آهنگ‌ها براي سريعتر شدن نوازندگي؛ كيبورد‌هاي قديمي فاقد اين قابليت هستند).

آشنايي با ساز ارگ

عملكرد و مكانيسم ارگ
در هارپسيكورد و پيانو با فشار يا نگه داشتن يك كليد صدا كم كم قطع مي‌شود، ولي در ارگ‌هاي بادي تا زماني كه يك شستي يا كليد را فشار مي‌دهيم و رها نكرديم صدا و نت‌ها ادامه مي‌يابد و هوا از درون لوله‌ي مربوط به آن شستي عبور مي‌كند. ارگ‌ها معمولا داراي پنج رديف شستي يا كليد هستند.


انواع مدل ارگ‌ و كاربرد آنها
۱- سينت سازر synth sizer
مدل سينت سازر مخصوص صدا سازي و ساخت صداست.

آشنايي با ساز ارگ

۲- سكووانسر sequencer
سكووانر، مخصوص آهنگ سازي است و قدرت و امكاناتش در اهنگ سازي بيشتر است.


۳-ارنجر arranger
همانطور كه از اسمش پيداست در چيدمان و آماده‌سازي صدا‌ها و قطعات كاربرد دارد و داراي سرعت عمل بيشتري براي اجراي زنده است و با يك ارنجر مي‌توانيد يك آهنگ كامل را بنوازيد.

 

آشنايي با ساز ارگ - ارنجر

۴- ميدي كيبورد midi keyboa
اين نوع ارگ يا كيبورد به تنهايي كاري انجام نمي‌دهد و با اتصال به كامپيوتر و نرم افزار‌هاي آهنگ سازي كاربرد دارند.

 

منبع:setare.com



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
زمان : ۱۱:۳۷:۳۰
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی