عمومي

 
 
آشنايي بيشتر با پيانو
| نظرات (0)

پيانو جعبه بسيار بزرگي است كه به دو شكل مختلف ساخته شده است. نوعي از آن كه در فارسي به نام پيانوي رويال مسطلح گرديده، جعبه سه‌گوش بزرگي است كه بر روي سه‌پايه قطور قرار گرفته است و سيم‌هاي آن به طور افقي در جعبه كشيده شده و چكش‌ها از زير به اين سيم‌ها برخورد مي‌كنند. نوع ديگر پيانو كه در برخي از زبان‌هاي اروپايي به آن پيانينو يعني، پيانوي كوچك، گفته مي‌شود، جعبه آن كوچكتر و به طور عمودي و قائم ساخته مي‌شود. در اين نوع پيانو، سيم‌ها به داخل آن و به طور عمودي نصب مي‌گردند و چكش‌ها از جلو به سيم‌ها ضربه مي‌زنند.

براي توليد صدا در پيانو كلاويه (كليد) هاي اين ساز توسط مكانيز مخصوصي به چكش فرمان كوبش مي‌دهد و سپس چكش را به عقب بر مي‌گرداند تا مانع از ادامه‌ي ارتعاش سيم نگردد. به محض اينكه نوازنده انگشت خود را از روي كلاويه بردارد، لرزش سيم با قطعه نمدي كه بر روي آن قرار مي‌گيرد، متوقط مي‌گردد. همچنين براي توليد صداي زير، چكش بر روي سه سيم هم‌كوك، براي توليد صداي بم، چكش بر روي دو سيم هم‌كوك و براي ايجاد صداي خيلي بم، چكش بر روي يك سيم ضخيم مي‌كوبد.

 


دو نوازي پيانوي قطعه La Comparsa توسط Bebo و Chucho Valdéz /

زير پاهاي نوازنده دو يا سه پدال وجود دارد. پدال سمت راست مانع از كار دستگاه خفه كن (قطعه نمدي) مي‌گردد و در نتيجه سيم مربوط پس از برداشتن انگشت از روي كلاويه، باز به ارتعاش خود ادامه مي‌دهد. پدال سمت چپ باعث مي‌شود كه نواري از نمدها بين چكش و سيم قرار گيرد تا ارتعاش‌ها را خفيف و كم صدا جلوه دهد. در پيانوهايي كه داراي سه پدال مي‌باشند، پدال سوم يا وسط مجموعاً چكش‌ها را كمي به سمت راست مي‌راند تا فقط به يكي از سيم‌هاي سه‌گانه هم‌كوك برخورد نمايد يا چكش‌ها را كمي به جلو مي‌برد تا شدت برخورد آنها با سيم‌ها ضعيف‌تر از حد معموي گردد. اين عمل موجب ظريف شدم صوت توليد شده مي‌گردد.

در دو صده‌ي گذشته آثار ارائه شده براي پيانو بيشتر از هر ساز تك ‌نواز ديگر بوده است. توانايي‌هاي اجراي پيانو بي‌همتا، متنوع و گسترده مي‌باشد. نوازنده پيانو مي‌تواند هم‌زمان چندين نت ملودي و آكورد آن را بنوازد. اين ساز قادر به اجراي موسيقي در قلمرو پهناوري از اصوات است و ۸۸ كلاويه‌ي آن گستره‌اي بيش از ۷ اكتاو را مي‌پوشاند. اصوات اين ساز گاهي از ظرافت، لطافت و آرامش خاصي برخوردارد مي‌اشند و گاهي نيز با شدت كوبندگي بسيار و پر قدرت هستند. چنينكه ايتاليايي‌ها اين ساز را Piano Forte يعني ملايم-قوي مي‌نامند. پيانو در حدود سال ۱۷۰۰ ميلادي ابداع گرديد. اين ساز در دهه‌ي ۱۷۸۰ كاربرد كم‌وبيش گسترده‌اي يافت و در دهه ۱۸۵۰ از نظر مكانيكي تكميل شد. امروزه اين ساز از محبوب‌ترين سازهاست،

به علت بزرگي و سعت صداي پيانو ۷ اكتاو نت نويسي آن بر روي ۲ حامل صورت مي‌گيرد كه معمولاً حامل زيرين حامل بم يا كليد فا، براي اجرا با دست چپ و حامل بالايي، حامل زير يا كليد سل براي اجرا با دست راست اختصاص يافته است.

منبع:elhammusic.com



:: موضوعات مرتبط:

:: برچسب‌ها: ،
نویسنده : admin
تاریخ : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷
زمان : ۱۱:۱۸:۰۳
[ ]


 

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی